Responzivní rozvržení

Responzivní (webový) design je princip designu založený na formátu HTML, který umožňuje zobrazovat webové stránky nebo dokumenty přehledně a uživatelsky přívětivě na příslušných koncových zařízeních. Displej reaguje na příslušné vlastnosti chytrého telefonu nebo tabletu a pružně se přizpůsobuje v rozvržení, formátování a umístění. Důraz je kladen na množství a rozmanitost mobilních zařízení, proto se používá termín „mobilní optimalizace“. Pod heslem „mobile first“ do značné míry nahradil historicky rozšířené upřednostňování zobrazení na stolním počítači. Charakteristickými prvky responzivního designu jsou:

Číst dál
S pomocí Serie M/

Dokumenty v responzivním designu

Technickým základem dynamického, nestránkového jazyka HTML je označování dokumentů strukturálními informacemi, jako jsou odstavce, nadpisy, grafika atd. Serie M/ automaticky vybavuje dokumenty těmito metadaty ve formě <tags>. Toto „značkování“ je nezbytné pro zachování základní struktury dokumentu HTML – kde začíná nový odstavec, kde je další sloupec, kde je nadpis, tabulka atd. Na tomto tagování jsou založeny i přístupné dokumenty ve formátu PDF/UA, které zajišťují, že například čtečky obrazovky na základě strukturálních informací rozpoznají správné pořadí čtení sloupců/oddílů.

Serie M/ umožňuje velmi snadno vytvářet nestránkové dokumenty HTML v responzivním rozvržení. Návrhář šablony jednou v grafickém editoru definuje různé pohledy například pro formát na výšku a na šířku a přiřadí jim body zlomu, od které šířky média má dojít ke změně rozložení – to je vše, zbytek zařídí vykreslovač HTML automaticky pro všechny šablony.

Dynamické dokumenty

Dynamiku a použitelnost dokumentů HTML v responzivním designu lze ještě zvýšit. Pomocí techniky kaskádových stylů lze dynamicky a interaktivně měnit rozvržení a umístění prvků obsahu. Následující příklad je například založen na responzivním dokumentu HTML vytvořeném pomocí řady M/, do kterého byly přidány připravené styly CSS. Můžete například

  • Zobrazení a skrytí detailů,
  • zaměřit se na konkrétní osoby nebo témata,
  • nebo si vybrat mezi různými styly zobrazení grafiky (sloupcový a koláčový graf).

Související témata

Další výstupní formáty

Omnichannel Output Management s pomocí M/OMS

Služba zpětného volání pro vaše dotazy

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Christel Heusler