Service Oriented Architecture SOA

Význam

SOA je princip, paradigma organizace a využívání IT služeb, tj. zapouzdřených IT funkcí různého původu. Základním principem SOA je koordinace jednoduchých služeb, jako jsou databáze, servery nebo webové stránky, takovým způsobem, aby bylo možné organizovat nebo „orchestrovat“ složitější služby nebo procesy (např. objednávkový proces). K tomu musí služby splňovat řadu požadavků:

  • Registrace v adresáři
  • zapouzdření funkcí tak, aby je bylo možné dokončit a používat nezávisle na sobě
  • dostupnost v síti nezávislá na platformě
  • připojení prostřednictvím dobře definovaného zveřejněného rozhraní, které nevyžaduje znalost implementačních detailů
  • a některé další

Výhody

Aplikace vytvořené podle principu architektury SOA mají vysokou míru flexibility, protože vhodné služby lze koordinovat z nejrůznějších systémů. Jejich autonomní charakter umožňuje jejich opakované použití a v nejlepším případě lze z existujících služeb sestavit a nakonfigurovat celé obchodní procesy a jejich dílčí úlohy. To zjednodušuje a urychluje vývoj aplikací a také šetří náklady.

Autonomní zůstávají i služby, které jsou integrovány výhradně prostřednictvím rozhraní v souladu se SOA. To znamená, že neexistují žádné vzájemné funkční závislosti, které by mohly vést k závislostem. V případě potřeby je velmi snadné nahradit jednu službu jinou, takže je zachována podnikatelská nezávislost.

Aplikační praxe

Úspěšná komunikace se zákazníky vyžaduje stále složitější procesy zpracování dokumentů, které vytvářejí výstupy na míru, jež jsou přesně přizpůsobeny příjemci z hlediska obsahu, formy a médií.

Proto se princip SOA hodí pro CCM, aby bylo možné orchestrovat služby z oblastí CRM, ECM, správy vstupů, databází atd. Osvědčil se také při integraci celopodnikových dokumentových služeb, které nabízí například Serie M/. Odpovídající rozhraní byla vždy součástí filozofie produktu a umožňují jasné oddělení obchodní logiky, správy dat a tvorby dokumentů. Usnadňují integraci komponent produktu do procesů vyšší úrovně. Jejich opakované použití a univerzální použitelnost již pomohly mnoha společnostem nahradit historicky pěstovaná textová řešení celopodnikovou standardizovanou dokumentovou službou Serie M/.

Související témata

Služba zpětného volání pro vaše dotazy

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Christel Heusler